lördag 10 oktober 2009

Två Johannes...

..., förutom evangelisten, umgås jag med just nu. Den ene är Johannes Cassianus vars texter finns i tre nyöversatta böcker. "Det rena hjärtat", "Det vidgade hjärtat" och "Hjärtats ro". Jag läser är de två första och det är förvånande hur modern har är i sina insikter om människans inre, både våra tillkortakommanden och vårt behov av att leva överlåtet åt Gud.
Den andre Johannes är Joannes av Korset. Jag blev väldigt nyfiken på att läsa mer efter att ha lyssnat på Tomas Sjödin, så jag beställde två böcker "Själens dunkla natt" och "Levande kärleks låga". Jag har inte hunnit börja läsa så mycket med den första boken inleds med dikten "Själen sång" och en strof ur den har berört mig i den situation som just nu är min:

Oh, night that guided me, 
Oh, night more lovely than the dawn,
Oh, night that joined Beloved with lover, 

Lover transformed in the Beloved!

Uppenbarligen är jag inte ensam om erfarenheten av att det är i det svåra, smärtsamma och mörka som Gud får komma oss till mötes! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar