torsdag 22 oktober 2009

Spridda torsdagstankar...

Har en dag då ryggen tvingar mig att ta det lugnt, det går segt men framåt, med lite bakslag då och då, men det är nog så det måste vara. Försöker känna förtröstan, tänker att min förmåga, min framtid, egntligen allting måste få ligga i händerna på någon större än jag. Det är bra, jag orkar inte riktigt tänka hur detta hade varit utan den tron. Frågan om hur man kan tro när saker drabbar en är kanske inte relevant, frågan är kanske hur man skulle ha klarat det som drabbar en utan tron på någon som har lovat att vad som än händer finnas där.

Jag ägnar dagen åt att sticka och läsa Johannes Cassianus, dock inte samtidigt...Det kanske vore en idé, att läsa in mer andlig litteratur som ljudböcker. Jag lyssnar ofta mer koncentrerat än jag läser. Förra året stickade jag en hel sjal medans jag lyssnade på Peter Halldorfs inläsning av "Andens folk", finns för gratis nedladdning på här. Oerhört generöst för övrigt. Den sjalen är speciell, varje maska bär en berättelse om Guds handlande i den tidiga kyrkan...

På förmiddagen har jag också lyssnat en del på voteringarna från kyrkomötet, bland annat att man nu sagt ja till att behålla vigselrätten och även viga till samkönade äktenskap. Jag tänker inte uttala mig om äktenskapet djupare teologiska innbörd och om beslutet ur den aspekten var rätt eller fel, jag är för dåligt teoligiskt insatt för det, men jag ser en fara att detta kan leda till splittring, inom svenska kyrkan, inom kyrkan i Sverige och inom kyrkan i världen. Kanske hade det varit klokare att släppa vigselrätten och ha kyrkliga akter för att välsigna juridiskt ingågna äktenskap oavsett?

Hur som helst nu skall jag be min tidebön mitt på dagen. Att trots att jag verkligen just nu känner mig "avsidestagen" för att tala gammalt frikyrkospråk, få vila i en större regelbunden bnegemenskap är oerhört skönt. Jag har också, tack vare goda vänner, kunnat upprätthålla mitt regelbundna nattvardsfirande under den här perioden och det har betytt mycket....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar