tisdag 29 september 2009

Tack du unge, entusiastiske....

....humanist i en YouTube intevju på dagen.se (jag kan tyvärr inte länka när jag skriver från mobilen. Du höjde mitt blodtryck så pass att jag kunde ta mig ur sängen efter min ryggoperation :). I inslaget från bokmässan i Göteborg visas en cemoni där man "avdöps" med hjälp av en hårtork som symboliskt skall blåsa bort "vigselvattnet" och på så sätt befria en från okunskap, oventenskap och "snäv och förenklad världsbild". Man skall
kanske inte raljera för mycket, men någonstans så är det lite ledsamt med en sådan uppenbar okunskap om vad tro egentligen innebär. "Stora syster i vassen" har skrivit ett jättefint inlägg om den gåva Gud ger oss i dopet och som han faktiskt aldrig tar tillbaka, även om vi själva får välja om vi vill använda den gåva vi fått.

Posted by ShoZu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar