onsdag 23 september 2009

Eukaristi

Att så få omslutas av Guds kärlek som man får göra i nattvarden är stort. I löftet som man avger när man går in i den ekumensika kommunitet där jag är med så ingår att man firar mässa en gång i veckan. Jag har levt i detta sedan i december förra året och upptäcker bara mer och mer vilken stor gåva detta är till oss. Nattvarden har alltid varit viktig för mig, men jag har kanske inte alltid låtit det bli så regelbundet. Men jag märker att just regelbundenheten gör att Gud verkligen har fått göra något med mig.
Att Gud just använder sig av vårt vardagliga, en bit bröd och en mun vin och i det ger sig själv helt oss går ju aldriga riktigt att förstå och förklara med vårt intellekt, men på något sätt kan vi förstå det i vårt hjärta. Både Gud och människa, både Gud och jordiskt vin och bröd...

"Stig upp och ät"..."annars orkar du inte hela vägen."
1 Kung 19:7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar