söndag 1 november 2009

Vid brunnen i Sykar...

Nu i kväll har jag varit i kyrkan för första gången sedan min ryggoperation. Så skönt att kunna ta sig dit och att få fira mässa tillsammans med församlingen igen. Vi hade en stilla gudstjänst med taizésånger, ett enkelt nattvardsfirande och sen höll jag en bibelmeditation över texten när Jesus möter kvinnan vid Sykars brunn.




För mig handlar den här texten mycket om törst och längtan och det var framför allt det jag hoppas att jag fick förmedla. Vår längtan efter Gud och efter att få fyllas av levande vatten, men också Guds längtan efter oss. Jesus samtal med kvinnan, där han långsamt och varsamt lockar fram hennes "ja" får mig att tänka på brudgummen i Höga Visan när han säger "Kom, min älskade, min vackra flicka, kom ut".
Han vill möta oss väcka vår längtan och stilla vår törst.

Just nu bloggar jag från mobilen, men i morgon när jag sitter vid en riktig dator skall jag lägga upp dokumentet så den som vill kan läsa meditationen i sin helhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar